Manicula

A collection of listening exercises/scores dedicated to Pistoia and is aimed at investigating the acoustic phenomena present in some parts of the city.

<  licheni | img © Giulia Polenta

Manicula consists of a collection of listening exercises/scores dedicated to Pistoia and is aimed at investigating the acoustic phenomena present in some parts of the city; the areas of activation of the practices are not declared, but indicated by a reference symbol *. The project is a sort of treasure hunt and does not require the presence and mediation of a performer/artist/guide and there is no personal interaction; each individual decides how to undertake the search for spaces and how to use the available scores to investigate the relationship between sound and space through the use of their body, voice or simple tools.

Manicula is an open project that includes, in addition to the annotations and exercises developed on site by the author, a series of contributions by external artists and researchers who investigate the practices of active listening, the relationship between sound, body and the city, with the intent of offering multiple starting points to the participants; no specific knowledge or skills are required to engage in the proposed listening practices; scores and readers encourage individual initiative towards observation and the intuitive acquisition of the potential of sound.

Manicula consiste in una raccolta di esercizi di ascolto/scores dedicate a Pistoia e rivolte all'indagine dei fenomeni acustici presenti in alcuni brani della città; le zone di attivazione delle pratiche non sono dichiarate, ma indicate da un simbolo di riferimento *. Il progetto è una sorta di caccia al tesoro e non prevede la presenza e la mediazione di un performer/artista/guida e nessuna interazione personale; ognuno decide le modalità con cui intraprendere la ricerca degli spazi e come utilizzare le scores disponibili per indagare la relazione tra suono e spazio attraverso l’utilizzo del proprio corpo, della voce o con semplici arnesi.

Nota: non sono necessarie conoscenze o competenze specifiche per cimentarsi nelle pratiche di ascolto proposte; le varie scores cercano di favorire l’iniziativa individuale (oppure di piccoli gruppi) nell’esplorare le dinamiche dell’ascolto attraverso il suono e la sua relazione con il corpo e la conformazione della città. Le pratiche non tendono a nessun risultato formale o di prestazione ma cercano di stimolare l’osservazione e l’acquisizione intuitiva della potenzialità relazionale del suono.